Risotto van bloemkool, macro-vriendelijk Italiaans eten

bkrisottoDe laatste tijd was ik aan het experimenteren geraakt door iets oer-degelijks maar toch ook zo veelzijdig, namelijk: bloemkool.

Na bloemkoolpizza, bloemkool-nasi goreng, was ik benieuwd naar de risotto van bloemkool. Risotto is namelijk echt een van mijn favoriete gerechten, maar helaas is het niet arm qua koolhydraten. Dus daar zocht ik al een tijdje een alternatief voor, maar ik was nooit op bloemkoolrisotto gekomen.

Tot dat ik het laatst ergens tegenkwam. Echter vind ik nog niet elk recept perfect, maar ik maak vaak een mengelmoesje van de recepten op het internet.

 

 

Ingrediënten
Het belangrijkste is dat je een mooie bloemkool hebt, wat vlees of vleesvervangers, uitjes of sjalotjes (ik heb het liefst dat laatste), kaas en bouillon. Dit zijn de basis ingrediënten van een lekkere risotto naar mijn mening. Dan kan je nog qua ingrediënten wisselen, bijvoorbeeld met paddenstoeltjes qua vlees, dus meer een fungirisotto of toch meer carne door met kip of rund te gebruiken. Vandaag heb ik de variant met kip en tomaat gemaakt, maar laatst had ik in plaats van kip, cantharellen gebruikt en tuinerwtjes. Dat laatste was ook heerlijk kan ik je vertellen!

Dit keer zijn de ingrediënten niet exact, dit ligt echt een beetje aan de bloemkool die je koopt en hoe jij de risotto lekker vind. Op het internet zijn ook diverse versies van bloemkoolrisotto te vinden, van droog tot een lekker prutje om het zo maar te noemen.

Basis ingrediënten:
– een bloemkool;
– afhankelijk van de grootte, maar in principe 2 sjalotjes;
– 2 teentjes knoflook;
– afhankelijk van de grootte van de bloemkool, de hoeveelheid bouillon (bereidt in ieder geval 500ml, dan heb je genoeg);
– 90 gram geraspte kaas.
De bereiding
Het belangrijkste is dat je de bloemkool niet te fijn of te grof maakt met door middel van een foodprocessor of een koksmes (als je veel geduld hebt). Het moet echt een beetje op rijstgrootte blijven anders wordt het meer een pap dan risotto. Zorg dat je de bouillon al klaar heb staan, dit kan van bouillonblokjes o.a.. Vervolgens snipper je de ui tot een grootte die je fijn vind, maar zorg er voor dat het een beetje mooi op gaat in de risotto. Maak de twee teentjes schoon en houd de knoflookpers bij de hand. Zorg voor een mooie grote koekenpan of wokpan of hapjes pan, althans een grote pan waarin je het recept bijna in het geheel in kan bereiden en genoeg ruimte heb voor te roeren. Zelf gebruikte ik een wokpan. Dan bak je uitjes of sjalotjes tot dat ze een beetje glazig ogen en doe dan de knoflook erbij. Zelf bak ik niet de knoflook te lang mee met de uitjes om te voorkomen dat de knoflook bitter wordt. Dus doe die dan later bij de uitjes, net voordat ik de risotto van bloemkool in de pan doe. Het ene recept zegt van dat je gelijk de bouillon er bij moet doen, maar zelf “bak” ik de bloemkool nog even met de knoflook en de uien. Net zoals je dat ook met de echte risotto-rijst doet. En vervolgens doe ik beetje bij beetje de bouillon, in mijn geval kippenbouillon aangezien ik er vandaag kip bij at, erbij en roer ik de bloemkool veel, zodat het gelijkmatig wordt opgenomen. Dit herhaal ik net zolang tot dat ik het de juiste substantie vind. Na deze handeling zet je het vuur uit en roer je de kaas er door heen, zorg wel dat je nog iets extra’s achter de hand heb voor de garnering. Juist door het eerst nog een beetje te bakken vind ik dat het niet te papperig wordt en dat er nog een beetje een crunch in zit. Maar dit kan je ook voorkomen door niet te veel te laten koken en te veel vocht er door heen te doen.
Voor het recept als bij de foto, had ik er kip bij gebakken en tomaat heel fijn gesneden tot een soort van grove carpaccio en die onder de risotto neergelegd. Eerder had ik bij de uitjes tegelijkertijd een beetje cantharellen meegebakken en toen verder de risotto afgemaakt zoals hierboven omschreven en enkel de tuinerwten er later door heen geroerd. En dat op een bedje van sla gelegd en nog gegarneerd met apart gebakken cantharellen. Zo zie je dat je alle kanten er mee op kan gaan en eigenlijk proef je de smaak van bloemkool totaal niet meer, dit doordat je het een smaak heb gegeven met de bouillon en de producten die er naast serveert.

Bloemkool, de meest veelzijdige groente;)
Met bloemkool kan je dus alle kanten op en heeft super voordelige macro’s! Je kan het ter compensatie gebruiken voor alle andere ingrediënten, dus bijvoorbeeld als je extra kaas wil of je kan het helemaal mager houden. De bloemkool heb ik in ieder geval meer weer helemaal herontdekt en zie het niet meer als die oer-Hollandse groente. Ook al was dat eigenlijk al helemaal niet juist, maar toch voelde het zo voor mij. Maar wellicht kwam dat ook door de standaardbereidingswijze;)

Wel moet ik eerlijk zijn dat ik dit recept ook eens gemaakt heb en toen een scheutje witte wijn er door heen heb gedaan, zoals dat ook in de originele recepten gebeurt. Persoonlijk vind ik zelf dat net even lekkerder door het zuurtje van de wijn, wellicht dat dit ook valt ter verhelpen door een beetje citroensap of een mooie balsamico-azijn er overheen te doen bij de garnering. Maar dit heb ik nog niet geprobeerd en staat op het lijstje voor de volgende keer!

Buon appetito!

Stel als je het maakt, laat dan jouw variant weten door het naar ons toe te sturen of #yogabuddiesrisotto te gebruiken op Instagram!