Dankbaarheid vergroten

Zoals jullie wellicht doorhadden stond de afgelopen anderhalve week voor mij in het thema dankbaarheid.

Ondanks dat ik veel redenen heb om altijd dankbaar te zijn voor het leven wat ik bijvoorbeeld nu heb, voelt dat niet altijd zo. Daarnaast kon ik ook nog wel eens mopperen en kijken naar de dingen die ik niet had.  Misschien herken je dit wel? Bron

Het heeft niets te maken met jaloezie of misgunnen, maar gewoon met goh dat leek mij ook leuk of zoiets en dan vergeten wat je al hebt. Volgens mij behoort dit tot het mens zijn, echter betekent dat niet dat je jouw bewustzijn kan veranderen wat dat betreft. Maar het hoort ook bij de westerse maatschappij, alles moet groter en mooier.

Mijn missie was dan ook mijn dankbaarheid vergroten, dit is immers ook een onderdeel naar happiness. En ik moet zeggen ik merk langzamerhand dat ik mij veel meer bewuster ben voor de dingen die ik wel heb in plaats van wat ik nog niet heb (niet alleen materialistisch bedoelt). Dus vandaag deel ik met alle liefde de tips die mijn bewustzijn qua dankbaarheid hebben veranderd. Overigens is het voorbeeld van hierboven slechts een voorbeeld, het kan dus ook in het algemeen de deugd (zo klaar met dit woord na een aantal weken te strugglen met deugdenethiek op school) dankbaarheid verbeteren.

1. Yoga gericht op dankbaarheid.
In Canada vond ik al deze website en die heb ik sindsdien opgeslagen op mijn computer zodat ik het regelmatig kan doen die routine. Het is wel in het Engels, maar de foto’s van de slideshow zijn zo sprekend. Over die foto’s gesproken, heerlijk in het herfst thema vinden jullie niet? Als je toch het element van een les of voorbeeld er in mist, heeft mijn youtube favorite daar natuurlijk ook een video over. Het is een bijna 40 minuten durende les met het thema gratitude van Yoga with Adriene, het thema is dan ook gratitude. Tip:  deze les is ook heerlijk voor in de ochtend om rustig je dag te starten!

Maar sowieso schijnt yoga de dankbaarheid heel erg te vergroten, dus een les pakken in jouw favoriete yogaschool werkt ook al.

2. Mindful bezig zijn.
En nee je hoeft niet elke rozijn of pepernoot die je eet, zorgvuldig te observeren. Maar gewoon bewustzijn met alles wat je hebt en wat je doet. Dit was met name een valkuil voor mij. En wellicht dat je denkt: ja daaag Annette, dit doe ik allang. Dan is dat good for you! Ik merk alleen bij mijzelf en bij de mensen om mij heen dat er altijd naar morgen bij wijze van spreken wordt gekeken en niet naar wat je vandaag doet. Niet iedereen heeft de gave om altijd mindful bezig zijn door te zetten naar zijn of haar leven, laat staan altijd daar van bewust van te zijn. Op momenten dat ik leuke dingen deed, zoals uit eten met vrienden lette ik erop dat ik er enorm bewust van genoot, zo had ik nog langer plezier van een etentje.

3. Dankbaarheid tonen.
Dit heeft een enorme drempel voor mij. In mijn hoofd klonk het enorm suf om te zeggen en te tonen dat je echt ergens dankbaar voor bent. Nu zeg ik het wel vaker tegen de directe mensen om mij heen dat ik dankbaar ben voor het leven wat ik heb, voor de kansen die ik krijg of voor de gewone simpele dingen.

Op het internet las ik dat mensen een dankbaarheidsdagboek bij hielden, dit schijnt enorm voor hen te werken, voor mij persoonlijk is dat een no go. Na een week schreef ik het niet meer op. Maar zodra je zegt dat je dankbaar bent, voel je het zelf ook daadwerkelijk meer. Dus wat dat betreft kan de drempel dus heel hoog zijn, maar daarna heb je er zelf ook wat daadwerkelijk aan.

Ik vind de quote van foto erg mooi, maar persoonlijk is dit nog een lastige opgave. Wellicht is dit het hoogste qua dankbaarheid wat je kan bereiken, dat je zelfs voor de ene ###dag nog dankbaar kan zijn. Voor mij geldt qua dat betreft alleen nog de hashtag goals.

Bedankt voor het lezen van deze post, want ook daar ben ik dankbaar voor;)! Dankbaarheid is een van de fijnste gevoelens die er zijn, het is altijd fijn als je dit nog meer kan voelen dan je al daadwerkelijk doet. Ik vond het erg fijn om de afgelopen twee weken er meer bewust van te zijn en ga ook door met de opdrachten die ik mijzelf daarvoor gegeven heb.

Dit waren mijn tips in ieder geval van wat mij geholpen heeft. Als jullie nog tips hebben of leuke weetjes, let us know!