Granola proeverij

granolaproeverijAls je in de supermarkt staat zie je ongeveer 30 soorten cruesli, muesli, cornflakes en havermout staan.En ik weet niet hoe het bij jullie zit, misschien eet je helemaal nooit granola of iets dergelijks, maar ik vind het steeds lastiger om iets te kiezen. En dan houd ik nog buitenwegen of het de meest gezonde keus is. Het gezegde “je moet geen oude koeien uit de sloot halen” is mij bekend, maar weten jullie nog de heisa over de toegevoegde ijzerpoeder in Kelloggs? Sindsdien neem ik het toch allemaal met een korreltje zout van wat er op het pakket staat genoemd.

Bij de plaatselijke buurtsuper ontdek ik nog elke keer weer een nieuw soort of merk, wat er voor zorgt dat voor mij de bomen het bos haast niet meer zichtbaar zijn. Ik besloot daarom ook maar eigen granola te gaan maken. Naast het feit er genoeg recepten in mijn kast klaar staan om getest te worden, zo ook deze granola-recepten. Dat is waarom het idee in mij op kwam om de granola recepten van twee populaire boeken met elkaar te gaan vergelijken voor de blog. Dus vandaag de eerste vergelijking van recepten op yogabuddies.nl!

Mijn doel is nog om een eigen soort van granola te maken, wellicht gebaseerd op de recepten van beide boeken. Dit recept zal ik dan tegen die tijd met jullie delen.

Hoofdbestanddelen
Er zijn een aantal bestanddelen die overeenkomen in beide recepten, logisch ook want het is allebei granola. Allebei is het gebaseerd op havervlokken of havermoutvlokken. Het verschil zit hem dan in de grootte van de vlok, havermoutvlokken zijn wat kleiner. De overige gemeenschappelijke ingrediënten waren walnoten, hazelnoten, amandelen, gedroogde abrikozen en vanille (de ene keer in vorm van merg en in de andere in de vorm van poeder).

De afwijkende bestanddelen zijn dat in het ene recept speltvlokken en lijnzaad worden gebruikt en bij de ander sesamzaad. En verder is het opvallend dat bij Rens Kroes haar boek honing wordt gebruikt als zoetstof en bij het Boek van Jet agavesiroop als zoetstof fungeert.

Qua gedroogd fruit wordt in beide recepten gedroogde abrikozen gebruikt, als aanvulling wordt bij het Boek van Jet gedroogde vijgen en cranberry’s toegevoegd, maar ook geschaafde sinaasappelschil. Bij het boek Powerfood van Rens Kroes wordt alleen nog gedroogde bananen gebruikt.

Tip: Ik heb al het gedroogd fruit en de noten bij de notenkraam op de markt gehaald, dit scheelt echt vergeleken met de prijzen van de supermarkt. De verdere ingrediënten had ik gekocht bij Ekoplaza.

Bereiding
Beide recepten zijn erg makkelijk om te maken. Het enige wat je eigenlijk hoef te doen is het roosteren van de haver en noten, en daarbij er voor zorgen dat het gelijkmatig geroosterd wordt. Het recept van Rens Kroes moet 40 minuten in de oven, tegenover het recept uit het Boek van Jet die 20 minuten in de oven moet. Dit verschil valt te verklaren aan de hoeveelheid, het eerste recept bevat meer inhoud dan het andere recept. Voordeel is wel dat het kleinere recept meer te controleren valt in de oven, maar aan de andere kant kan het grotere recept valt ook te verdelen in twee delen en dan kom je op hetzelfde uit.

granolavergelijking

Vergelijking
Eerlijk gezegd kan ik niet kiezen, dit komt namelijk dat ik de granola uit het Boek van Jet heerlijk fris vindt en geschikt voor zomerse en/of warme dagen. De granola van het boek Powerfood vind ik wat zwaarder of zoeter en daardoor wat lekkerder voor de frissere ochtenden, of de ochtenden dat ik een iets wat meer vullende granola wil. Wel weet ik dat ik deze twee granola’s veel lekkerder vind dan die uit de winkel. Misschien is dit deels psychologisch omdat ik het zelf gemaakt heb en weet met hoeveel plezier ik beide granola’s heb gemaakt.

 

 

Ik raad het zeker aan om zelf een keer granola te maken, want wellicht raak je er net zo verslingerd aan als dat ik ben.