Mindfulness monday #2

Sinds ik aan yoga doe, verdiep ik mij ook steeds meer in mindfulness. Zo heb ik een cursus gevolgd bij onze yogaschool en heb thuis ook meerdere boeken erover. Naast het feit dat het mij ook daadwerkelijk helpt in het dagelijkse leven, vind ik de neuroscience kant ervan ook super interessant.Aangezien we van van plan zijn om meerdere mindfulness mondays te houden en het wellicht nu te zweverig of onduidelijk voor jou, onze lezer, is. Lijkt het mij goed om nu eigenlijk een soort van inleiding in het mindfulness te schrijven.

 

 

Wat is het en waarom

Van origine komt mindfulness uit het boeddhisme voort, het was een meditatie techniek die een onderdeel was van het achtdelige pad uit het boeddhisme. Echter bleek het zo effectief en behulpzaam dat het later ook in de gezondheidszorg wordt toegepast met name op mensen met een depressie, maar ook op andere situaties.

Maar ook zonder deze disbalansen of als gebruik voor meditatie kan het heel effectief zijn voor het functioneren van het brein zoals gebleken is uit een nieuwsartikel van Harvard Business review. Het is bewezen dat het bepaalde gedeeltes van je brein groter of effectiever maakt.

Bij mindfulness leer je in het heden te blijven en alert je leven te leven. Het leven draaft voorbij en we vergeten heel vaak dat we iets al gedaan hebben. Ik, bijvoorbeeld, vergeet altijd of ik de deur op slot heb gedaan, tot het panische af was ik later dan nerveus of het ook echt zo wat. Met mindfulness blijf je eigenlijk jezelf en je gedachtegang bij je leven op het moment betrekken. Dus als je afdwaalt met je gedachten, dan roep je jezelf weer terug. Voordelen hiervan zijn dat je een verbeterde concentratie krijgt en niet steeds wegvlucht of afdwaalt met je gedachtegang, maar ook genieten van de meest simpele dingen. Dit heeft allemaal met aandacht te maken, als je er geen aandacht voor hebt is het immers ook volkomen logisch dat je er niet van geniet. Maar ook leer je jouw eigen lichaam kennen, je voelt eerder aan wanneer je gespannen wordt en/of hoe jouw lichaam reageert op een yogasessie of op een dag werk.

Oefenen oefenen en nogmaals oefenen

Wie denkt dat mindfulness zo gedaan is, komt van een koude kermis thuis. Je moet het trainen. Een goed voorbeeld is de bodyscan. Dit is een oefening waarbij je elk lichaamsdeel in gedachten afgaat en naar kijkt wat je erbij voelt. Als je pijn hebt, moet je dit niet gelijk veroordelen maar er naar kijken hoe jij en je lichaam er op reageert. Zo moet je eigenlijk ook je hele lichaam afgaan. Het world wide web staat vol met voorbeelden en uitlegvan de bodyscan. Het is zeker een goede oefening om mee te beginnen, althans dat is mijn mening. Mijn spanningsboog qua aandacht werd toen echt duidelijk, maar er zit verbetering in en je kan het  elke dag beoefenen en toepassen.

Mindfulness en yoga

Het sluit heel goed op elkaar aan, bij beide pas je het ene toe als je het andere aan het beoefenen bent. Op het internet vind je veel terug dat mindfulness het meest aansluit bij hatha yoga, echter vind ik ook dat het thuis hoort bij yin yoga. Vandaar dat wij het ook een plekje geven op onze blog, aangezien het ook een plekje heeft in ons leven. Wij hebben alle twee, als ik voor ons beiden mag schrijven, veel aan mindfulness gehad. Ik moet ook zeggen dat ik sindsdien bewuster in het leven sta en het mij ook geholpen heeft bepaalde gedachten niet meer de leidende rol te geven in mijn gedachtengang. Ook kan ik sindsdien rustiger aan yoga doen, zonder ik al weer to-do lijstjes aan het maken was.

 

Voorbeelden van oefeningen

Ben je benieuwd geworden en kan je niet wachten tot wij oefeningen gaan behandelen?!

 

Dan kan je op internet deze oefeningen opzoeken en alvast aan de slag er mee gaan.:

  1. de bodyscan (ofcourse;) ) ;
  2. mindful de allerdaagse bezigheden benaderen, deze komt van https://growingmindfulness.nl/mindfulness-oefeningen-die-direct-ontspanning-en-rust-bieden/ ;
  3. en de oefeningen van de VGZ mindfulness app.