Mindfulness monday #3 dagelijkse activiteiten met aandacht doen

YB afbeelding keep calm be mindful rozeOok jij bent mindful bezig zonder dat je het misschien zelf door hebt, daar ben ik van overtuigd 😉
Maar wat en hoe dan, hoor ik je denken. Lees hieronder 7 dagelijkse/wekelijkse activiteiten die wij allemaal doen. Doe het met aandacht, één ding tegelijk en zonder oordeel en je bent al mindful bezig. You go girl/boy!

 

 

 

 

  1. Tandenpoetsen, neem er de tijd voor, niet gehaast en volg elke beweging die je met je hand maakt en geen hoekje van je kies overslaat.
  2. Afwassen met de hand of de vaat in/uit de vaatwasser doen, blijf er met je aandacht bij, zeker als het een grote vaat is (zoals bij mij meestal, ik begin pas als ik geen schoon mes meer heb om mijn brood te smeren) kunnen je gedachten afdwalen, merk het op en focus je aandacht weer op de handeling van het afwassen.
  3. Jezelf een voetmassage geven, zonder te oordelen! Dus niet “wat een eeltpootjes, ik moet nodig naar de pedicure” of “hmm, dat nagellakje mag weer eens bijgewerkt worden”.
  4. Eten koken, als je groente aan het snijden bent, ben je groente aan het snijden. Zo simpel, maar vaak ben je ongemerkt met andere dingen bezig, de tv die nog aan staat, een whatsappje wat beantwoord moet worden, kinderen die beginnen te jengelen
  5. Een kopje thee drinken, wanneer geniet je nog van een kopje thee (buiten de thee na de yogales) zonder iets anders te doen. Ga na, wat ruik je? Wat voel je, is het warm of koud? Hoe smaakt het?
  6. De planten water geven. Haal de dooie bladeren weg, giet voorzichtig een scheutje water in de aarde zonder te morsen. Geef toe dat je er best zen van wordt.
  7. Gezichtscrème op doen, voel hoe je met je handen de crème over je gezicht verdeelt en kijk in de spiegel zonder te oordelen.