Mindfulness Monday # Mindful eten

YB foto eten groente en fruit mindful etenZonder dat je het door hebt stop je vaak de ene na de andere hap in je mond, maar dat kan ook anders. Als eerste voorbeeld moet ik denken aan het moment dat ik een Mindfulnesstraining ging doen. Degenen die ook wel eens een Mindfulnesstraining gedaan hebben zullen het waarschijnlijk allemaal wel herkennen. Het moment dat je een rozijn uit het bakje pakt en moet wachten tot de instructies van de mindfulnesstrainer. “Pak wat je in je hand hebt tussen je vingers, en kijk er naar; wat zie je? Als je het tussen je wijsvinger en duim beweegt, wat voel je? En houd het eens naast je oor als je het beweegt wat hoor je?

Stop het daarna in je mond zonder meteen te kauwen. Hoe voelt het aan, en als je er op zuigt of kauwt wat proef je? Stel het moment van doorslikken nog even uit totdat je het langzaam door je mond hebt laten gaan en slik het daarna door”. Goed tot zo ver de rozijn. Het enige wat ik dacht tijdens deze opdracht was: we hebben elkaar net allemaal een hand gegeven om onszelf voor te stellen en met diezelfde hand heb ik de rozijn uit het bakje gepakt, door mijn vingers laten bewegen en vervolgens in mijn mond gestopt. Bah! Tip voor iedereen die ooit nog een mindfulnesstraining gaat doen: neem een flesje handalcohol mee om je handen te desinfecteren alvorens een rozijn uit het bakje te pakken. Of denk er gewoon niet te veel over na en kweek je weerstand;)

De essentie
Maar de essentie van deze opdracht is heel mooi. Je bent bewust bezig met wat je doet. Je gebruikt al je zintuigen en je doet maar één ding tegelijk.

Voorbeeld in de praktijk (hoe het niet moet)
Je hebt haast, maar maakt nog snel even je ontbijt klaar aan het aanrecht, op
de achtergrond staat de tv aan en je scrolt ondertussen op je telefoon door de nieuwe berichten op Facebook en Instagram. Je neemt een slok van je koffie, de havermout staat te pruttelen op het vuur en je smeert de boterhammen voor je kids die straks naar school gaan. Daarna een snelle hap van je havermout, je vlecht het haar in van je dochtertje en je zoon laat de halve inhoud van zijn te dik belegde boterham met hagelslag op de bank vallen. Je man pakt uit ergernis meteen de stofzuiger erbij en tien minuten later zitten jullie gehaast op de fiets naar school.

Voorbeeld in de praktijk (hoe wel zou kunnen)
Je man dekt samen met zoonlief de tafel terwijl jij fris gedoucht en wel het haar van je dochter invlecht. Daarna zitten jullie gezamenlijk aan tafel. Je schenkt twee koppen koffie in, de heerlijke geur komt je tegemoet, neemt een slok en geniet nog even van de rust voordat de hectiek van de dag gaat beginnen. Je hebt de tijd om rustig je ontbijt op te eten en als de lunchtrommeltjes gevuld zijn ruimen jullie samen de tafel af en kunnen jullie daarna zonder haast op de fiets naar school.

Conclusie:

  1. heb/ neem de tijd
  2. doe 1 ding tegelijk (eten of drinken)
  3. doe het met aandacht
  4. wat ruik je?
  5. wat voel je?
  6. wat hoor je?
  7. wat proef je?
  8. kauw met aandacht, slik het door en neem daarna bewust de volgende hap.

YB foto eten groente en fruit mindful eten

Ps. Ik vind vaak de schoonheid van puur eten zo mooi dat ik soms een foto neem om hier extra bewust van te zijn, zoals het groente en fruit op de afbeelding, deze foto’s heb ik het afgelopen half jaar gemaakt.