#Mindfulnessmonday review Mindfulness oefenboek

mm11Mindfulness kan je op diverse manieren volgen en beoefenen. Her en der worden er trainingen of cursussen aangeboden of via youtube zijn e rook diverse mogelijk. Vandaag wil ik jullie mijn review geven over een boek wat ik gebruikt heb naast mijn mindfulness training bij Yoganina! Dit boek kan je losstaand van een cursus gebruiken als zelfhulpboek of verdiepingsboek of juist naast een cursus. Ik las op bol.com dat sommige lezers het fijn vonden als extra begeleiding naast de cursussen, maar er waren ook andere die het juist prettig vonden als het boek op zich zelf staand.

Titel

Mindfulness oefenboek. Bevrijd jezelf in 8 weken van emotionele problemen en chronische ongelukkigheid.

De auteurs

Zelf vind ik het altijd fijn om wat over de auteurs te weten, dan snap je ook beter de achtergrond van de schrijvers en hoe het boek is opgezet. Het is door drie auteurs geschreven met alle drie een eigen expertise op het gebied van het menselijke pshyche als je dat zo kan omschrijven. Samen hebben zij het programma van acht weken voor mindfulness en cognitieve therapie opgezet. De eerste John Teasdale was volgens de achterflap tot zijn pensioen onderzoeker aan de Medical Research Council in Engeland. Hij heeft onderzoek gedaan naar psychologische processen in combinatie mt de emotionele stoornissen. Dankzij hem is er veel bekend geworden wat voor effect een cognitieve aanpak heeft op de behandelingen van depressies. Hij was een van de eerste die ook onderzoek deed naar cognitieve therapie. Het meeste recente was het onderzoek naar de ontwikkeling en evaluatie van de op mindfulness gebaseerde cognitieve therapie. Hedendaags geeft hij nog trainingen in mindfulness. Mark Williams was een hoogleraar aan de universiteit van Oxford, gericht op de klinische psychologie. Hij heeft o.a. onderzoek gedaan naar de psychologische mechanismes in suïcidaal gedrag bij terugkerende depressies, maar ook het begrijpen van psychologische processen wat van invloed is bij depressies en suïcidaal gedrag en de ontwikkeling van behandelingen daarvoor. Zindel Segal is hoogleraar psychiatrie aan de universiteit van Toronto (:D), hij heeft onder meer onderzoek gedaan naar hoe een depressie het zelfbeeld kan veranderen, maar ook onderzoek naar terugvallen van psychologische stoornissen. Bij diverse van deze onderzoeken kwamen cognitieve trainingen om de hoek kijken, waar mindfulness in het verlengde van licht.

Samen hebben zij het MBCT programma dus opgericht, wat deels weer gebaseerd was op een programma waarmee met mindfulness stress gereduceerd werd.

Opbouw van het boek

Het bestaat uit twee delen, in het eerste deel (de basis) wordt de lezer eigenlijk ingeleid in de het programma en waar het baat bijmm2 kan hebben. Maar ook uitleg waarom dit boek en waarom eigenlijk nog een boek wordt uitgebracht. De auteurs hebben namelijk meerdere boeken op hun naam staan.   Ook worden “emotionele problemen” uiteengezet waar dit bij kan helpen, maar ook over ongelukkigheid in zijn algemeen. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het herkennen van de doen modus van ons brein en de zijn modus. Dit alles gaat gepaard met oefeningen of voorbeelden zodat je het zelf leert herkennen.
vervolgens in het tweede deel zijn de acht weken beschreven. De eerste week gaat over de automatische piloot voorbij, ik zal niet te inhoudelijk ingaan op het boek, voor het geval ik de auteursrechten van de heren doorkruis. Bijna elke dag van de eerste breng je in kaart aan de hand van diverse oefeningen wat jouw gedachten, gewaarwordingen en gevoelens zijn. Zo breng je jouw eigen brein of geest in kaart. Eigenlijk gaat dit elke week zo en houd je ook een logboek bij en een soort van zelfreflectie.

Mening

Ik vond het een prettig boek, zeker naast mijn cursus, maar ook als een losstaand boek is het erg prettig. In het begin van het boek begon ik even te twijfelen aangezien de auteurs eigenlijk gericht zijn op de behandeling van depressies of andere “stoornissen” en het ook zo aankondigde. Hierdoor vroeg ik me af of dit boek wel geschikt zou zijn voor mij op dat moment of ik wel geschikt voor het boek, ligt er natuurlijk aan hoe je het bekijkt. Maar ook zonder “mentale al te ernstige problemen” kan dit boek van toepassing zijn. Het staat immers vast dat mindfulness helpt bij concentratieproblemen of überhaupt de concentratie verbeterd.

Dus desondanks vond ik het erg prettig dat er een inleiding was naar het programma toe, want daardoor begreep ik de materie wel beter. Ook kan ik mij voorstellen dat dit prettig werkt voor mensen die nog geen cursus hebben gedaan in mindfulness en dat ook niet ambiëren.

De oefeningen vond ik in het begin wel pittig, ik bedoel maar een bodyscan vind ik nog steeds moeilijk. Tegenwoordig gaat dat wel beter en helpt het mij om ook in slaap te kunnen komen indien ik niet kan slapen. Maar het heeft me ook zeker een verbeterde concentratie toentertijd opgeleverd. Ik heb dit boek ruim een jaar geleden gebruikt. Door omstandigheden is op dit moment mijn concentratie nul komma nul dus heb het weer uit de kast getrokken om er weer mee aan de slag te gaan. Er zit ook een opbouw in oefeningen in wat ik heel fijn vond, wat daardoor heb je afwisseling maar het wordt elke keer ook weer een stukje uitdagender. Ook heeft het mij geholpen om beter met negatieve gedachten om te gaan, want iedereen heeft die nou eenmaal. Kijk maar als de NS vertraging heeft wat jouw gedachten zijn, bij mij is het meestal niet erg lief;), maar ook het gemopper op social media over dat er te veel aandacht zou besteed worden aan de herdenking van een overleden persoon. In week 4 gaat het om aversie herkennen en een deel ging weer over het helpen tegen denkwijzen die bij depressies passen, alleen ben ik van mening dat dit niet altijd alleen bij mensen met een depressie passen. Ik vond dat een fijne week waar ik veel van geleerd had, maar ook in de vijfde week waar je eigenlijk leerde omgaan met de ergernissen die in je leven voor kunnen komen. Al met al leer je eigenlijk hoe je vooroordelen of ergernissen kan passeren of evalueren en die aan de kant kan zetten, maar ook meer leven in het nu en jouw gedachten de baas kunnen zijn.

Resumé: schrik niet van de verwijzingen naar depressies of andere psychische problemen waarnaar verwezen wordt, dit heeft naar mijn idee vooral te maken met het werkveld van de auteurs. Maar het neemt niet weg dat dit een goed en helder boek is om mindfulness mee te beoefenen, maar ook om negatieve gedachtes de baas te kunnen zijn.