Omgaan met gedachten – NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander)

Hoe vaak komt het bij jou voor dat je het verhaal al zelf invult of dat je denkt te weten wat de ander denkt, doet of vindt? Bij mij best wel vaak. Toen ik voor het eerst deze afkorting hoorde, ik denk bij een training/lezing/cursus vond ik het geniaal bedacht en makkelijk om te onthouden. Om het zelf ook echt te te passen vind ik een stuk lastiger. Ik ben mij ervan bewust dat ik bijvoorbeeld ook vaak een goedbedoelde bemoeial ben. Wellicht tot ergernis van anderen, alhoewel ik dit dus nu zelf weer invul. Betrapt ūüėČ En dat is de eerste stap naar verandering. De vijf stappen staan hieronder beschreven.

 

 

  1. Stap 1, merk het op (eerst vaak achteraf)
  2. Stap 2, word je bewust van je eigen gedrag (zoals het invullen voor anderen)
  3. Stap 3, reflecteer, is het gedrag iets wat je zelf wilt veranderen? Dan is dit het juiste moment om daar aan te beginnen. Maar wie weet vind je het eigenlijk wel prima en sta je niet echt open voor echte verandering
  4. Stap 4, Plan van aanpak, dit kun je voor jezelf op papier schrijven als dat je helpt.
    Voorbeeld 1: “Wat doet die collega kortaf, ze zal wel geen zin hebben om met mij te werken.” Dit is wat je denkt. Je merkt bij jezelf op dat je deze gedachte hebt. Vraag jezelf dan af, (beetje Byron Katie achtig)¬†Weet ik zeker dat deze collega geen zin heeft om met mij te werken? Nee dat weet je dus niet. Totdat je het vraagt. Je zou bijvoorbeeld een open vraag kunnen stellen. “Goh, ik merk dat je wat kortaf bent, is daar misschien een reden voor?” Waarop je collega misschien laat weten dat ze slecht geslapen heeft, het reuze druk is en als ze thuis komt nog veel te doen heeft.
    Voorbeeld 2:¬†zelfde situatie, maar andere reactie. Je geeft aan wat je zelf denkt. “Goh, ik merk dat je wat kortaf tegen me bent, het geeft mij een onzeker gevoel en misschien heb je geen zin om met mij te werken? Waarop je collega misschien zegt: “Hoe kom je daar nou bij? Goed dat je het uitspreekt anders zou je met dat gevoel¬†blijven zitten. Maar ik heb het gewoon heel druk en heb slecht geslapen”.¬†
  5. Stap 5,Reflecteer. Hoe gaat het nu? Merk je het steeds vaker op bij jezelf en pas je je plan van aanpak toe? Gaat dit goed, of zou je hier nog wat aan kunnen veranderen? Misschien merk je ook op dat je het steeds minder vaak invult voor een ander omdat je merkt dat het meestal niet overeen komt.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben, of als jullie nog tips hebben hoe je het zelf aanpakt, laat het ons weten in een reactie op Facebook of Instagram.