Yogavibes: beginnerscursus Yoga – bij De Nieuwe Yogaschool #5

Lieve (Beginnende) Yogi’s,
Ik heb mij (misschien net als jullie) ingeschreven voor de Beginnerscursus bij DNYS. Vandaag alweer les 5, aan het eind van deze les gaan we het hebben over alle verschillende vormen van yoga die er zijn. En welke vorm het beste bij je zou passen. Nu hoop ik natuurlijk dat het een Yin les is, omdat ik in Hoorn bijna altijd naar Yin lessen ga, maar ik heb zomaar het vermoeden dat de uitkomst anders is 😉 Daarnaast gaan we opzoek naar balans op de mat met balanshoudingen en werken we met “Dristi”.

 

Voor mijn doen ben ik een beetje laat en heb ik geen tijd om nog iets te eten bij Hartbiet, dan maar meteen door naar de kleedkamer, omkleden en naar de zaal. Hoewel ik het vorige week een heerlijke Yin les vond, vind ik het ook weer fijn dat Johan Noorloos er is om ons les te geven. Hij legt ons uit dat we vandaag gaan werken met balanshoudingen, met rust in je hoofd en goede focus heb je een betere balans, maar andersom als je druk of onrustig bent in je hoofd is het juist goed om balanshoudingen te doen. “Yes, that’s me!’” Terwijl ik me druk kan maken over kleine dingen, lijstjes in mijn hoofd maak met alles wat ik nog moet doen of kan verzinken in dagdromen heb ik een vriend die veel meer in het nu leeft. Hij zegt dan wel eens tegen mij: “Didi je denkt veel te veel na, als je meer zou werken of bijna nooit alleen bent zoals ik, dan heb je ook veel minder tijd om stil te staan en te gaan piekeren”. Ja, daar zit natuurlijk wat in, maar is het niet juist zo dat veel mensen tegenwoordig allemaal juist zo graag naar een yogales gaan of mediteren en mindfulness beoefenen omdat we aan onszelf voorbij gaan, onszelf in een burn-out werken en die rust en stilte nodig hebben om onze gedachten te observeren zonder er iets mee te hoeven? Goed, ik dwaal een beetje af 😉

Als we helemaal opgewarmd zijn met een flow van de down dog, hoge plank, cobra, de eerste en tweede krijger is het tijd voor de eerste balanshouding. Op het moment dat je je blik op één punt focust (wat niet beweegt) kun je een betere focus krijgen en meer balans, Johan legt ons uit dat deze vorm van kijken Dristi wordt genoemd in de yoga. Het is een soort van kijken zonder echt te kijken. Snap je het nog?;) De balanshouding die we doen is de boomhouding, waarbij je op één been staat en je andere been breng je omhoog en dan plaats je de onderkant van je voet aan de binnenkant van je andere been, dat kan zijn bij je kuit tot steeds een stapje hoger tot aan de binnenkant van je lies (maar nooit tegen de zijkant van je knie). Net wat voor jou haalbaar is. Van heen en weer waaiende bomen tot stevige bomen. Ik verbaas mijzelf dat ik mijn voet aan de binnenkant van mijn bovenbeen kan plaatsen, niet dat hoger beter is! Maar hey ik wil ook wel eens oefenen om uiteindelijk een mooie foto voor Instagram te kunnen maken 😉 Ook al is dat natuurlijk niet waar yoga over gaat. Met een beetje gewiebel probeer ik mijn blik te richten op een punt bij het raam en hoewel yoga dus nooit over ambitie gaat ben ik best een beetje trots op mijzelf!

Zoals gebruikelijk komen we aan het einde van de les weer in een halve kring zitten. Johan geeft uitleg hoe alle verschillende vormen van yoga zijn ontstaan, aandachtig luistert iedereen mee. Ook vertelt hij: als iemand vraagt wat voor soort les je het beste kan doen,  je de groep globaal gezien in twee groepen kan indelen, ben je actief heb je een druk leven en kan je moeilijk stil zitten, dan zou je juist een rustige vorm van yoga, zoals Yin kunnen doen. Ben je rustig, tot misschien zelfs een beetje lui, ga dan vooral de actievere vormen van yoga doen, zoals Vinyasa. Jep! Ik behoor overduidelijk tot de laatste groep. En nu zo na de eerste paar lessen van de beginnerscursus denk ik dat ik hierna echt mezelf ga blijven uitdagen om vaker de actievere lessen mee te doen. 

Volgende week alweer de laatste les!