Luister naar je lichaam

Luister naar je lichaam en let op je eigen grenzen, dat zijn twee dingen die vaak genoemd worden tijdens een yogales. Maar soms kunnen die twee dingen al knap lastig zijn. Hoe weet je of je te ver gaat, of wanneer je juist je lichaam iets meer mag uitdagen?

 

Er is een belangrijke “regel”: is het rode pijn, dan is dit een sterke/ scherpe/ stekende pijn, vaak op een plek aan te wijzen, kom dan onmiddellijk uit de houding of doe een stapje terug en kom in een houding waarbij je minder van jezelf vraagt.

 

Bij groene pijn is er een fijne strekking, dit kan intens zijn, zeker als je tijdens een yin les wat langer in één houding blijft. Maar geeft geen pijn zoals omschreven bij de rode pijn.

 

Rebound, dit kan in de savasana (lijkhouding) zijn of door plat op je buik te liggen. Alle spieren ontspannen en voelen wat je in je lichaam voelt. In een houding kan een compressie ontstaan, wanneer je daarna terug komt in de rebound en het gevoel rustig weg ebt dan weet je dat je tot de perfecte grens bent gegaan. Mocht je nog steeds een intens gevoel hebben wat niet snel weg ebt dan weet je dat je net te ver bent gegaan en kun je er daarna rekening mee houden.

Blijf observeren en naar je lichaam luisteren, je zal er steeds beter in worden om de signalen op te vangen. En doe er dan ook wat mee! Zo kun je bijvoorbeeld in een yin yogales altijd eerder uit een houding komen en even tot rust komen in een child’s pose (kindhouding/balasana). Dat is ook de perfecte houding om even tot rust te komen tijdens een vinyasa yogales, om i.p.v nog een vinyasa-reeks te doen even tot rust te komen en daarna weer mee te doen.

Luister jij naar lichaam? Of kwam deze blogpost als een welkome wake-upcall?