Voordelen van yoga

Yoga, voor de een is het helemaal en voor de ander niet. Dit zie je voornamelijk aan de hand van dat veel vrouwen het hier in Nederland doen en slechts een enkele man. Terwijl het heel veel voordelen heeft en eigenlijk een goede manier is om aan jouw lichaam en/of geest te werken. Dit laatste is afhankelijk van met welke intentie je yoga beoefent. Zoals Didi en ik geleerd hebben tijdens een special: of je doet yogaoefeningen of je beoefent yoga.

 

Met het eerste heeft het enkel effect op jouw lichaam fysiek gezien en bij de andere komt er zoveel meer bij kijken. Het ligt uiteindelijk bij de persoon zelf met welke intentie je yoga doet. De voordelen zijn vaak al benoemd op het internet, maar toch vond ik dat het op Yogabuddies.nl niet kan ontbreken. Aangezien het in meerdere blogpost bij ons dit punt raakt.

Lichamelijk
Waar veel sporten gericht zijn op het breed worden of droog worden, zal je dit effect nooit vinden bij yoga. Althans ik ben het nog nooit tegengekomen in de yogales. De effecten die je ook creëert zijn heel anders. Bij yoga verleng je spieren als het ware en ook train je niet op een bepaalde spier maar op een spiergroep. Ik denk dat hier ook een verschil in zit waarom bepaalde mensen liever naar de sportschool gaan dan een yoga les bijwonen, tenminste als je yoga puur alleen als sport ziet. Wel kan je aardig wat trainen met yoga, want in plaats van dumbells of apparaten gebruik je jouw eigen lichaam als weerstand. Het kan juist goed zijn om dit tijdens actief herstel momenten te doen, aangezien het zorgt voor een betere doorbloeding van de spieren door het rekken. Het is dus eigenlijk ideaal als aanvulling op een krachttraining! Daarnaast krijg je ook een betere houding, ik vergelijk het altijd een beetje met ballet. Alle meisjes die van jongs af aan ballet hebben gevolgd hebben naar mijn mening ook altijd een flawless houding, hetzelfde bij yogi’s. Deze mensen zijn immers altijd bewust van hun houding. En een verkeerde houding kan voor heel veel ongemakken zorgen, het is eigenlijk de basis van een goed en gezond lichaam. Daar valt naar mijn mening niet tegen aan te trainen.

Als laatste lichamelijke voordeel is de ademhaling. Doordat je erg op je ademhaling focust en dit in diverse houdingen moet doen, soms ook dat je denkt dat ik nog kan ademhalen, verbeter je jouw eigen longfunctie. Dit komt ook omdat je leert meer bewust te zijn van jouw eigen ademhaling door deze te observeren, maar ook kan je leerden deze te controleren, door middel van vertraging etc.

Mind
Een droge zin van een yoga-instructrice in een Nederlandse film gaf mij voor toch de kern van wat yogi’s naar mijn idee zijn. Een man zei van: “hoi ik ben die en die en ik zit in de reclame” en daarna zei het meisje: “het boeit met niet wat je doet, maar wie je bent”. Ik moest daar zo om lachen, omdat ik dit precies is wat ik verwachtte als reactie van een yogi. Het is een andere mindset waar je in terecht komt. Dit is door diverse effecten van yoga.

Het eerste belangrijke effect is dat het jou rust en meer concentratie kan geven. Waardoor je ook makkelijker met stress of stressmomenten kan omgaan. Maar ook meer geconcentreerd te werk kan gaan, aangezien het heel erg gericht is op focus. Het schijnt zelfs zo te zijn dat yoga kan helpen bij depressies of angststoornissen. In ieder geval kan dit voordeel een grootschalig effect hebben, het ligt min of meer aan jouw persoonlijkheid. Als je al zo heel nuchter en zen bent, zal je een minder groot verschil ervaren als een stresskip net zoals mij.

Leuk al die voordelen
Dit zullen jullie vast denken en wellicht je afvragen wat het mij heeft gebracht. Ik merk serieus een verschil wanneer ik veel yoga doe of het een periode niet heb gedaan. Zelf ben ik een mengeling van een stress kip en pietje paniek, vooral mijn vriend en mijn moeder merken dat. Mijn moeder moppert dan weleens van “ga maar even yoga doen want je bent niet te harden”. Dus zelf kan ik de cliché voordelen wel beamen omdat het mij ook veel relaxter maakt. Het gaat natuurlijk niet op tegen twee weken relaxen in het buitenland, maar het is even een mini vakantie midden in mijn drukke week.Lichamelijk merk ik het ook, ik heb weleens last van stijve spieren of juist dat ik veel gespannen spieren heb. Na yoga voelt het bijna alsof ik een massage heb gehad.

Kortom voor mij zijn dit hele bekende voordelen van yoga en ook de reden waarom ik het zo graag doe. Dus onthoud, ook al lijkt het jou totaal niet wat om echt aan yoga te doen, je kan ook enkel yogaoefeningen doen voor het actief herstel!