Yoga en vliegreizen

Laatst was ik voor een studiereis naar Londen, dit is slechts 45 minuten tot een uurtje vliegen vanaf Amsterdam. Dit was waarschijnlijk de laatste vlucht van mij voor dat ik de grote oversteek maak naar Canada. Ik was daarom aan het googlen geslagen of er bepaalde oefeningen zijn voor gedurende de vliegreis. Het zit namelijk zo, eigenlijk houd ik niet zo van vliegen. Dit heeft niets met angst voor terrorisme of andere bizarre incidenten te maken, maar meer met het feit dat je met zoveel mensen in relatief kleine ruimte zit wat hoog boven de grond is. Het idee an sich benauwt mij gewoon enorm. Dus eenmaal in Londen, om 1 uur ’s nachts plaatselijke tijd, zat ik maar even te googlen, terwijl ik in mijn luxe hostelbed lag.

Via een website van CNN kwam ik 12 poses tegen, die mij op zich wel behulpzaam leken.

Persoonlijk heb ik er wel nog moeite mee om en public yoga oefeningen te doen. Daarom heb ik van die 12 mijn top vijf no shame positions uitgekozen die ik meeneem in gedachten voor mijn trip naar Canada (brr 9 uur lang in zo’n kist).

1. Sukasana, de gemakkelijke meditatie houding.

Met gekruiste benen, zover dit lukt in de stoel en met ogen gesloten en je handen in de meditatie houding, haal je een paar keer diep adem om je bewustzijn te vergroten. In dit proces is het de bedoeling om de spanning los te halen. Ik vind het eigenlijk een prima oefening om te aarden en het lijkt mij dat het helpt bij het loslaten van de spanning en het accepteren van de situatie. Tijdens yogalessen vind ik het ook altijd prettig, de lessen beginnen dikwijls met een meditatie in de houding van de kleermakerszit, dat werkt heel prettig om het drukke leven even los te laten. Ik kan mij dus voorstellen dat dit ook werkt in het vliegtuig. Nu nog afwachten hoeveel beenruimte ik heb;)

2. Nek oefeningen.

Met een rechte ruggengraat en schouders naar achter, met je handen vriendelijk op je benen of je schoot, haal je diep adem. Tijdens het inademen draai je vriendelijk jouw hoofd van voor naar achter. Dit  doe je in allebei de richtingen. Het helpt eventuele spanning te verlichten, maar ook simpelweg tegen een stijve nek. Hier heb ik persoonlijk vaak last van, ook omdat ik zo in slaap kan vallen tijdens het vliegen en hoe comfortabel je ook vliegt, het is geen bed.  Dus vaak kom ik met een stijve nek het vliegtuig uit.

3. De zittende Marjariasana oftewel kathouding.

Normaal doe je dit op handen en knieen, maar hee de vloer van vliegtuigen schijnen niet al te fris te zijn, dus dit kan je ook vanuit de stoel doen.

Dus als je de ruimte heb, zit je op het puntje van de stoel en zet jouw voeten in lijn met je heupen en de handen op de heupen. De schouders moet je bewegen naar je borst toe en van je borst af. Dus je rug hol en bol maken. Op het moment dat je inademt, maak je jouw rug holler, en strek je jouw hoofd iets naar boven, met het puntje van jouw neus in de lucht! Ik denk dat dit mij persoonlijk helpt tegen een stijve rug, want het helpt immers de rug en wervels soepel te houden.

4. Een twist in het vliegtuigstoeltje oftewel Ardha Matsyendrasana.

Alweer zit je op het puntje van de stoel (mits de ruimte) en doe je jouw benen gekruist (over elkaar heen geslagen, CNN beschrijft met je rechterknie over de linkerknie. Daarbij doe je de linkerhand op de rechterknie. De andere rust om de armleuning of zitvlak. Aandachtspunten hier zijn om je rug recht en gestrekt te houden, op het uitademen draai je naar de rechterkant. Dit moet je natuurlijk afwisselen om de kanten in balans te houden. Ik kan mij voorstellen dat het helpt om de rug soepel te houden en minder last van spanning te krijgen. Ook helpt het de heupen soepel te houden, iets wat zeker welkom is na al het zitten, althans voor mij.

5. Meditatiehouding, Sunia Antar aldus de Kundalini leer of Padadhirasana zoals de Hatha’s het noemen. Zit met gekruiste benen of kleermakerszit en de armen kruislings voor de borst met de handen (duimen omhoog) onder de oksels. Let er op dat je de schouders omhoog houdt richting de oren, zonder de spieren te ballasten. Hierbij hoort ook het keel slot, de ademhaling gaat door de neusgaten. Het is een ademmeditatie. Deze houding helpt bij het creëren van een rustiger mind. Dus voor mij zou het een relaxende werking hebben.

yogahouding

Ik vind het persoonlijk nog al wat om gehele yogahoudingen in het vliegtuig of buiten de veilige ruimte van de yogales te doen in het openbaar. Echter bleek laatst in het nieuws dat niet iedereen zo er over nadenkt: er was laatst een vliegtuig omgekeerd omdat een passagier niet wilde zitten, maar yoga oefeningen wilden doen.

Bron foto: Weheartit.com (de man op de foto is die niet van het nieuwsbericht;) )

Als jullie nog lekkere houdingen weten laat het ons weten via insta of facebook!