Yoga in the Hub

YB Yogales in de HUB PBPWe hadden op Bevrijdingsdag een yogales gevolgd in de Changing Life Hub. Waarschijnlijk onbekend voor de Yoginis die dit lezen, maar wel bekend voor de PBP’ers! (Personal Body Plan) Het is namelijk de sportschool waar de PBP’ers kunnen sporten en het hoort bij het concern, wat het ondertussen ongeveer wel geworden is. Eigenlijk was het plan om alleen naar een bevrijdingsfeest; het Amsterdams Verbond te gaan, tot dat Didi aankwam met het voorstel om daarvoor een Yogales te volgen. Deze werd voor de eerste keer in de Hub gegeven. Wat is nou bevrijdender dan met yoga te beginnen, was de gedachte van de Yogabuddies;)
Het was een try-out voor de organisatie en na afloop wilden zij graag onze feedback om nog de puntjes op de i te kunnen zetten en te kijken of er op regelmatige basis een les gegeven gaat worden.

Ruimte
Het was even wennen om van de serene locatie van YogaNina, naar de grote ruimte van die sportschool gaan om yoga te beoefenen. Zeker in het begin kwam ik, Annette moeilijk in de yoga flow. Daarentegen merkte ik, Didi, dat ik de geluiden om mij heen juist zag als een oefening. Elke keer als ik het opmerkte om weer terug te komen bij mijzelf, hoe voelt mijn lichaam, waar zit mijn ademhaling?
De HUB moet je het zien als een hele grote loods waar meerdere containers (zee containers) staan en daarbovenop was een terras gemaakt waar de les plaatsvond. Het valt eigenlijk niet beschrijven, want deze beschrijving doet afbreuk aan hoe cool het er uitzag. Maar het vond dus wel in dezelfde ruimte plaats, dat was wel even wennen. Het was soms lastig om de yogadocent te verstaan. Hiervoor zou er (als het door wordt gezet, wat we hopen) een microfoontje komen. Want nu overstemde de muziek die bij de les hoorde de stem van de yogajuf. Het terras was ruim genoeg en het was wel heel gezellig opgezet.

Les
Annette: ‘De les was een mengeling tussen Vinyasa en Yin, het was niet super actief maar ook niet zo mellow als een Yin-les. De aandacht lag veel op de ademhaling, maar ook op de core-spieren. Althans dit merkte Annette de volgende dag. Het waren voornamelijk Downward facing dog poses en hoge planken wat in een flow doorging met andere houdingen. Over het algemeen een welkome afwisseling van het sporten en de Yin-lessen. Lekker een les voor tussendoor waarin toch alles gestretcht wordt’.
Didi: ‘Vooraf vroeg ik aan de docent wat voor les het zou worden, zodat ik wist of ik mijn griphandschoentjes te voorschijn moest halen. We beginnen rustig en bouwen het dan op en er komen een aantal Downward facing dogs in voor vertelde zij. Ik zocht een plekje achteraan en legde mijn griphandschoentjes alvast klaar. Het voelde goed om te beginnen met een korte meditatie gericht op de ademhaling. ‘Breng je aandacht naar je ademhaling in je onderbuik, voel hoe deze zachtjes op en neer gaat’ sprak zij. Ik legde mijn hand op mijn onderbuik en probeerde me er op te focussen maar soms gingen mijn dachten naar de mensen in de zaal die aan het trainen waren of dacht ik aan welke maaltijden vandaag op het menu zouden staan bij Doormeal. Toen we eenmaal rustig aan met de eerste zonnegroet begonnen voelde het erg goed. Juist door het relaxte tempo en goede uitleg zorgde het er bij mij voor dat het goed lukte om van de hoge plank naar de lage plank te komen. (Iets wat ik normaal afraffel en als een zeehond die aan land komt in één keer op de grond ploft). Het enige was dat ik met een dilemma zat, zou ik nou wel of geen foto tussendoor maken tijdens de les? Het is zo niet zen om tussendoor mijn telefoon uit mijn tas te vissen en stiekem een foto te maken terwijl wij allemaal in de Krijgerhouding staan. Zo vanaf achteraan in de zaal zag het er namelijk super tof uit om alle mede PBP-ers krachtig en met focus te zien staan, maar uiteindelijk haalde ik hem pas aan het eind van de les uit mijn tas en maakte snel deze foto’. (Zie eerste foto)

YB koffie doormealDe yoga juf hield ook rekening met je persoonlijke ongemakken, zoals de zere enkel van Annette en daar werd achteraf ook naar geïnformeerd. Ook liep zij rond om de leerlingen te begeleiden bij de houdingen en waar nodig te corrigeren of te helpen. Aan het einde van de les werd er door de docent en een medewerker van Personal Body Plan gevraagd wat wij vonden van de les, omdat het een try-out is wilden zij graag weten of er nog verbeterpunten waren, zoals het geluid. Ook de tip van Didi om achteraf een kopje thee te drinken, dat werd gelijk geregeld. En konden we allemaal daarna nog een kopje thee of koffie krijgen in de Doormael kantine. Maar ook de tips van het geluid werd van harte ontvangen.

Conclusie
Al met al een lekkere yogales en als die kleine aanpassingen worden gedaan, is het een welkome afwisseling op het sporten in de Hub!

Bonus:
Het was super leuk om andere PBP-ers te ontmoeten. Wij zijn van team7maart en zo  spraken wij twee meiden van team2mei en één jongen van team4januari, na de les in de kantine van Doormeal onder het genot van een fluff.

YB fluff doormeal