Yoga Vibes: “My body, my yoga” bij Yoganina

%22harry%22-bron-yoganinaAls je bij een yogaklas door een raampje zou kijken kan je alle uiterlijke verschillen goed zien. Dun, dik, klein, groot, de één die met alle gemak zich in een moeilijk houding vouwt, de ander die met geen mogelijkheid met z’n handen bij z’n tenen kan komen. Oftewel, aan de buitenkant is veel verschil te zien, maar hoe ziet het er eigenlijk aan de binnenkant uit?

Bron foto: yoganina.eu

 

 

Nina, mijn yogadocent, is in training geweest bij Paul en Suzee Grilley in Mexico en Californië voor de 200 uur Yin teacher training. Paul Grilly wordt ook wel de meester / grondlegger van de Yin yoga genoemd. Naar aanleiding van deze scholing geeft Nina de drieluik: My body, my yoga) met de hamvraag: waarom beweeg je zoals je beweegt? “Nou geen idee eigenlijk” 😉 dus koos ik ervoor om mijn verjaardagsgeld gekregen van opa, en oma’s te gebruiken voor deze training, vinden ze ook leuk om te weten dat ik het hiervoor gebruik en niet voor boodschappen.

Het is de eerste les op vrijdagavond om 19.00 uur en ik kom een beetje gehaast als laatste binnen, we zijn met een gemêleerde groep yogini’s; oud / jong, slank / curvy, klein / groot, een beginneling en iemand met jaren ervaring. Alleen vrouwen overgens (Ik denk als de mannelijke yogi’s dit stuk hebben uitgelezen, zij er de volgende keer wel bij zijn 😉 )

De million dollar question is: wat is de pijn die ik voel? Is het strekking of compressie? Nina pakt “Harry het skelet” erbij en legt aan de hand van een elastiekje uit wat strekking is, en bij Harry wat compressie is. Als bijvoorbeeld het bot van het bovenbeen tegen het bot van de heupkom aankomt.

Ook de welbekende ‘rode en groene pijn’ komt aan bot (Rode of groene pijn heeft niet per sé iets te maken met strekking of compressie; het wil alleen zeggen: is wat ik voel gewoon intens, maar voel ik dat er ruimte komt (= groene pijn) of geeft mijn lichaam aan dat er iets stuk gaat als ik nu door ga (= rode pijn). Dat wil zeggen: rode pijn wordt niet alleen veroorzaakt door compressie: als voorbeeld: overstretchen van een spier kan ook rode pijn geven. Andersom kan compressie ook groene pijn geven: de compressie voelt intens, maar is tegelijkertijd heilzaam oa voor de dichtheid van de botstructuur. Compressie is niet slecht voor je! Maar luister dus altijd goed naar wat je lichaam je aangeeft; is het rode of groene pijn?)

Aan de hand van allemaal praktijktestjes komen we er pas echt achter hoeveel we van elkaar verschillen. Zo liggen we bijvoorbeeld allemaal in Shavasana (de eindontspanningshouding /lijkhouding) en zien we overduidelijk dat de één haar voeten helemaal naar buiten gedraaid heeft en de ander haar voeten rechtop heeft staan. Maar wat betekent dat nou? Stel: je staat in de berghouding (gewoon rechtop staan met beide voeten plat op de grond en je handen naast je lichaam) de één zal de voorkeur hebben om haar voeten uit te draaien terwijl in de Ashtanga yoga stromingen je de voeten naast elkaar moet hebben, liefst nog met de tenen die elkaar raken. Maar als je zo helemaal niet stabiel staat, is het dan wel goed om te staan zoals het moet?

Nina benadrukt maar weer eens, het gaat er niet om hoe lang en hoe vaak je aan yoga doet, of hoe verlicht je bent, elk lichaam is anders gebouwd en zal de houding er misschien hetzelfde uitzien maar totaal anders voelen.

Uiteindelijk zijn we allemaal winnaars omdat we ons lichaam zo veel beter hebben leren kennen.

Wie denkt dat het allemaal maar droge stof is over de anatomie van de botten van het lichaam heeft het mis, we hebben tijdens de testjes ontzettend kunnen lachen. Elkaar en onszelf onderzoeken, bevoelen (snapt u mannen;) ) en vergelijken om de verschillen binnen onze groep in kaart te brengen. Zo was er bij elk testje gekscherend een “winner” en “loser” maar uiteindelijk zijn we allemaal winnaars omdat we ons lichaam zo veel beter hebben leren kennen. Zo weten we bijvoorbeeld waar we in het schoudergebied we de compressie tegenkomen, en hoe dat invloed heeft op je Down dog, maar ook wat voor jou prettig is hoe je je handen wilt neerzetten.

En ik had bijvoorbeeld nooit gedacht hoeveel invloed je onderbeen en enkelgewricht op elkaar hebben, een echte eyeopener! Zoals bijvoorbeeld weer bij de Down dog het de één veel beter lukt om de hielen op de grond te plaatsen en de ander niet. De termen als extensie, abductie etc. vliegen ons om de oren maar ik zou haast willen zeggen iedereen die yoga beoefent zou deze training een keer moeten doen, het is zo ontzettend leerzaam en nuttig om te weten hoe jouw lichaam werkt en welke invloed dat op jou yogales heeft.

Ervaar het zelf! 3 maart 2017 begint er weer een nieuwe training, mocht je er heen gaan, laat mij weten hoe het was, lijkt me leuk. En check deze link van YogaNina voor meer informatie. Wie weet een mooi (kerst) cadeau om aan jezelf of een ander te geven.